Odnos boja i prostora

Uređujemo naš novi ili osvježavamo postojeći životni prostor i nakon posjeta izložbenim salonima odabrali smo svoju omiljenu boju ili više njih. Lijepo…, sad te boje moramo samo uskladiti i rasporediti, uklopiti s postojećim i donijeti konačnu odluku. Ono što smo uglavnom imali u vidu su boje najvidljivijih elemenata, a to su fronte tj. vrata ormara, ormarića, polica i ladica, no čekaju nas stranice tih istih elemenata, leđa, podnožja, a ne smijemo zaboraviti ni boju zidova, podova, prozorskih klupčica, zavjese, sva sreća, dolaze najzadnje kad je sve gotovo. Puno je to varijabli koje
moramo imati u vidu i zna se dogoditi da neke od njih previdimo, zanemarimo ili prepustimo slučaju. Kad se sve izmontira, oboji i namjesti tek onda vidimo gdje smo možda pogriješili. Neke od grešaka mogu sa kasnije lako ispraviti, ali neke i ne. Greške je najlakše spriječiti pomnim planiranjem ili angažiranjem stručnjaka, što ne znači da moramo naručiti dizajn interijera. Dovoljno je da nam stručnjak skrene pažnju na moguće probleme, a to je uostalom, namjena i ovog teksta.
elblog-odnos-boje-i-prostora-1

U planiranju nam može pomoći činjenica da se u interijeru zapravo sve događa u tri vertikalan plana – vertikalne ravnine koje su raspoređene po dubini prostora i u tri horizontalna plana – ravnine raspoređene po njegovoj visini. Po dubini, prvi plan, nama najbliži, predstavljaju površine vrata ormara, ladica, fronte kuhinje. Drugi plan tvore leđa, odnosno pozadina kompozicija regala, polica, obloga zida između donjih i gornjih elemenata kuhinje te uzglavlja ležajeva. Treći plan je sam zid na koji je naslonjen namještaj. Gledajući po visini prvi plan predstavljaju radne površine stolova, ugrađenih stolova u dječjim i spavaćim sobama, radne ploče i konzumni pultevi u kuhinji, umivaonik i kabinet umivaonika u kupaoni koje se obično nalaze na visini od 75 do 110 cm. Drugi plan – nivo su površine stolića, donji korpusi kompozicije regala, noćnih ormarića, uobičajeno na visini od 40 do 60 cm. Treći i najdonji plan je sam pod sa svojim prekrivačima.

elblog-odnos-boje-i-prostora-2

Klasična kombinacija i rijedak slučaj kad dva drvna dekora mogu djelovati zajedno najviše zbog toga jer se radi o istoj vrsti drveta koju uravnotežuju tamnosive police. Ravnoteži dodatno doprinosi toplina boje poda koja se nalazi negdje između svjetline drvnih dekora. H1486 ST36 Pasadena pinijaH3430 ST22 Aland pinijaU961 ST9 i pod EPD014 Hrast rustik.

elblog-odnos-boje-i-prostora-3

Tamno zelene police ispred bijelih leđa postaju pretamne da bi bile prezelene. Ista bijela boja u prvom i drugom planu unosi dubinsku dinamiku. Dašak zelene prirode nazire se i u raznobojnoj površini poda. Dekori W980 ST12 bijela s godovimaU606 ST9 Šumsko zelena, pod EPC021 Villanger šareni hrast.

elblog-odnos-boje-i-prostora-4

Tamno plavi drugi plan kuta uz prozor će istaknuti svijetle primjerke naše knjižnice, ili umjetnine a možda i srebrne/aluminjske hi fi uređaje na srednjim policama, na koje ukazuju i tamno plave fronte na ormaru lijevo. Dekori W980 ST2 bijela s godovima i U504 ST9 Tirolsko plava.

Ovakav nam pristup nudi mogućnost uvida u karakter našeg raspoloživog prostora i naglašavanje njegovih prednosti, ali što je još važnije ispravljanje njegovih mana. Tako ćemo, ako nam nedostaje dubine prostora, osnovni plan napuniti tamnijim i toplijim bojama, na kraćoj stranici izduženog prostora rasporediti svjetlije boje u vodoravnim slojevima, ili u općem slučaju zauzeti temeljni stav hoćemo li imati kompoziciju svijetlih boja na tamnoj pozadini ili tamnijih na svijetloj, hoćemo li odabrati tople ili hladne boje, drvne dekore i kakav će biti njihov odnos. Ako nam se
taj osnovni koncept iz ovog ili onog razloga učini monotonim, uvijek ga možemo svjesno narušiti nekim volumenom u odabranoj boji i tako našu prvotnu kompoziciju oživjeti i dodati joj dinamike.

elblog-odnos-boje-i-prostora-5

Otmjeni drvni dekor izranja iz tame ostatka kuhinje. Neporecivo elegantno, kuhinja koja se pamti, no oprez, ovakva kombinacija je gladna svjetla. Posebnu pažnju obratiti na rasvjetu ispod gornjih elemenata, ali i na osvjetljenje prvog plana da se drvni dekor u potpunosti aktivira. Dekor H1212 ST 33 Tossini brijestU961 ST2 grafitno siva, radna ploča F641 ST16 Chromix antracit.

elblog-odnos-boje-i-prostora-6

Svijetli dekori u drugom planu, ali dijelom i u prvom, ističu snagu mineralno-keramičkog izvora dekora u prvom planu i radne ploče. Ovdje će ambijentalno svjetlo biti dovoljno da se aktiviraju tamni dekori. Dekori F187 ST9 Chicago betonU104 ST9 Alabaster i radna ploča F222 ST87 Tessina ceramic.

elblog-odnos-boje-i-prostora-7

Proizvođači materijala su nam omogućili i da kompletne površine u kuhinji opremimo istim dekorom. Hrabra kombinacija koja ne bi bila moguća bez uporabe premium dekora s teksturom koja prati godove i programirane greške u drvnom tkivu. Različiti kutevi pod kojima svjetlo pada na pojedinu površinu otkrit će puno bogatstvo i raznolikost sugerirane drvne površine. Dekor, ovaj put samo jedan H1180 ST37 Halifax hrast.

I tako, korak po korak, ili plan po plan, dobit ćemo rješenje osnovnog karaktera našeg interijera. Ostaje nam još odabrati namještaj koji slobodno stoji u prostoru – stol, stolice, naslonjače i dvosjede i trosjede, ali to je već lako kad su nam već poznate sve odrednice koje trebamo poštivati. Odluka o tome je kao kad imamo svježe ispečeni kruh, ili al dente skuhane špagete i naribani parmezan i mislimo se hoćemo li u sendvič staviti pršut, parmsku ili prašku šunku, odnosno hoćemo li špagete preliti bolognese, amatriciana ili skromnim Alfredo umakom. Izbor vrste maslina,
majoneze i salate odgovarao bi onda izboru ručkica (ako ih ima), zavjesa i tepiha, a onda dolazimo do izbora vina, odnosno rasvjete. Hoćemo li sami odabrati, konsultirati enologa ili somelliera ovisi o nama i zahtjevima prostora… No uvijek možemo popiti i pivo…

elblog-odnos-boje-i-prostora-8

Puno svjetlosti u prostoru bi se dodatno odbijalo od bijele površine zida. Zato je on u sivom tonu, a umjesto bojanja možemo ga i obložiti sivim iveralom, cijelog ili samo dijelove koji korespondiraju s položajem i dimenzijama namještaja. Žuta boja na visini radnih površina naglašava da se radi o radnom prostoru, ali još uvijek ima u rezervi dozu ležernosti. Dekori U107 ST9 Baršunasto žuta i U732 Prašnjavo siva

elblog-odnos-boje-i-prostora-9

Obrnuta kombinacija od prijašnje – crna boja na “radnom” planu sugerira da se u ovoj prostoriji bavi “ozbiljnim” poslom. Ozbiljnost je dijelom olakšana visećim policama. Primijetiti korpus u korpusu, crna boja “zauzdava” žutu, ili žuta koja se suprotstavlja crnoj. Ovisi kako tko to doživljava. Malo višeznačnosti, zašto ne? Dekori U107 ST9 Baršunasto žuta i U961 ST2 Grafitno siva.

elblog-odnos-boje-i-prostora-10

Sivi zid i nonšalantnost žute boje su još uvijek tu… Klasični drvni dekor unosi malo tradicionalističke ozbiljnosti u dogovoru s ogradom balkona od kovanog željeza. Dekor H1180 ST37 Halifax hrast.

Još nekoliko naputaka u vezi s osnovnim planom interijera. Do sad je bilo uobičajeno da se površine zidova toniraju, a površina između donjih i gornjih dijelova kuhinje oblaže keramičkim pločicama. Regali, police, ležajevi i ostalo dolazili bi sa svojim leđima i priljubljivali bi se ili fiksirali na zid. Moderna industrija materijala nudi efektna i učinkovita rješenja da ta dva sloja ujedinimo u jedinstvenu kompoziciju. Umjesto da zidove toniramo možemo ih obložiti i tako izbjeći kasnije troškove održavanja zidova i imati potpunu kontrolu nad osnovnim planom naše prostorije jer ćemo boju i ostale karakteristike obloga odabrati u skladu s konceptom namještaja. Materijal za oblogu može biti iveral ili neki od skupljih materijala kao što je Laminam – keramičke ploče velikih dimenzija koje omogućavaju oblogu većih površina bez fuga, posebno pogodno u kuhinjama i kupaonama. Ako se odlučimo na oblogu iveralom to nam donosi još dodatne prednosti. Tako možemo biti sigurni da će boja zida odgovarati boji namještaja, troškovi održavanja su minimalni, a možemo si čak priuštiti osvježavanje dizajna promjenom obloge uz neznatan trošak od par stotina kuna – značajno brže, lakše i jeftinije od ponovnog bojanja čitave prostorije.

Na prikazananim primjerima pokušao sam dočarati kako se primjenom različith boja u različitim planovima ista prostorija može potpuno promijeniti i odavati sasvim drugačiji dojam. Ili, drugim riječima, kako uporabom boja možemo svjesno i ciljano kontrolirati sve aspekte i karakter našeg namještaja te do kraja uskladiti s našim potrebama i konceptom uređenja.

….

Boje i dekori su iz Eggerove kolekcije materijala za proizvodnju namještaja i možete ih provjeriti na interaktivnom servisu VDS on line, putem poveznice. Prikazani primjeri kombinacija boja i dekora namještaja napravljeni su uz korištenje VDS aplikacije.

Ante Maleš

Autor: Ante Maleš, ing.građ., dizajner

Rođen 1955. u Korčuli. Još tijekom studija i nakon diplomiranja na Fakultetu građevinskih znanosti u Zagrebu počinje se zanimati i istraživati odnose likovnih umjetnosti i graditeljstva. Poslije nekoliko godina provedenih u operativi radi u projektnim biroima gdje surađuje s arhitektima na likovnom opremanju i dizajnu interijera i eksterijera. Od 1995. radi u vlastitom dizajnerskom studiju. Uže područje djelovanja mu je primjena grafičkog dizajna u arhitekturi, oblikovanje interijera i namještaja te 3D modeliranje i renderiranje. Od 2007. angažiran je u Elgradu kao dizajner svih prodajnih i poslovnih prostora, te kao konzultant na području razvoja korporativnog identiteta.